Friday, December 17, 2010

effect growing of...............

Salam...


pelik.... angin tak ribut tak, boleh plak selsema + batuk2 + demam... maybe la terkena cket2 tempias dari kawan2 sekerja...


TAPI.... rupa-rupanya gigi geraham bongsu yang atas sebelah kiri nak tumbuh... adusss.... patot la orang cakap bila gigi bongsu nak tumbuh sakit or demam.... So sekarang saya percaya... hampir demam nie... huhuhu...


**********************************
nie keratan artikel dari berita harian:


PERNAH mendengar mengenai geraham bongsu? Kononnya, selagi ia tidak tumbuh, selagi itulah anda belum ‘dewasa’. Geraham bongsu selalu dikaitkan dengan kesakitan dan dianggap penanda kedewasaan seseorang.


Geraham bongsu sebenarnya tidak banyak berbeza daripada gigi yang lain. Ia adalah gigi yang tumbuh di hujung mulut. Geraham bongsu biasanya tumbuh apabila anda berusia antara 17 hingga 21 tahun. Kerana kelewatan itu ia dikenali sebagai geraham bongsu (wisdom teeth).

Sebenarnya, bukan semua orang mengalami kesakitan apabila geraham bongsu ini tumbuh. Jika anda mengalami kesakitan ketika geraham bongsu tumbuh, anak anda mungkin tidak. Jadi jangan terlalu menakut-nakutkan dia.

Geraham bongsu boleh mendatangkan masalah dan kesakitan jika ia tidak tumbuh dengan betul. Misalnya, ia mungkin tumbuh secara horizontal.




Kedudukan geraham bongsu yang tumbuh tidak betul juga boleh mengganggu susunan gigi lain atau merosakkan tulang rahang atau saraf. Kedudukan itu membuatkan ia mudah reput.

Jika ia terperangkap dalam tisu atau tulang rahang atau tumbuh separuh saja ia juga boleh mendatangkan masalah.

Gigi geraham bongsu yang tumbuh separuh boleh menyebabkan masalah gusi. Malah kedudukannya yang jauh menyukarkan anda memberusnya. Geraham bongsu yang tumbuh separuh menimbulkan kesakitan.

Keadaan ini dikenali sebagai ‘impacted’. Geraham bongsu ini tersekat pertumbuhannya kerana rahang tidak memiliki ruang yang cukup untuk semua gigi. Ini disebabkan gigi anda tidak tumbuh dengan susunan yang betul. Mungkin sebahagiannya senget atau tidak teratur. Atau mungkin juga rahang tidak cukup luas untuk kesemua gigi.

Masalah geraham bongsu yang begini memang sangat biasa ditemui. Begitupun masih ada mereka yang tidak mengalami masalah. Malah mungkin langsung tidak menyedari, gigi geraham bongsunya sedang tumbuh!

Gigi geraham bongsu yang tersekat boleh mendatangkan masalah. Ia mudah memerangkap sisa makanan dan plak. Ia menyebabkan kawasan itu bengkak, sakit dan mulut berbau. Ia juga kadang kala boleh merosakkan gigi yang lain kerana jangkitan.

Jika geraham bongsu itu tidak berfungsi, mereput, mengalami jangkitan atau mengganggu kunyahan, ia mungkin perlu dikeluarkan. Begitupun, setiap kes berbeza dan hanya doktor yang boleh memastikan sama ada ia perlu dikeluarkan atau tidak.


*******************

Tapi setakat nie juz cam rasa nak demam jela... xde plak bengkak2 gusi... selera makan still maintain.. hehehe..
tetibe pagi tadi ada ulser plak... So, sarapan tadi pon mengunyah pelan2 jela...


p/s: k uollss... hav a fun weekend ya... Saya menghabeskan masa kat rumah jela.. xde duit nak kua shopping2... biasela tgh2 bulan nie.. 

3 comments:

eisyabinafsha said...

saya da experience da benda alah ni....tp die still nga tumbuh walaupun umo saye da 23....da la tumbuh bergilir2....kejap gigi bwh kanan,pastu kiri, pastu atas kanan pastu atas kiri....tumbuh sikit2 n then sambung balik....huh derita jugak la rase mcm bengkak kat nodus limfa(eh tol ke istilah utk bonjol kat leher tu. So far saye tak demam...

eisyabinafsha said...

Pas tu kan....aritu pas konvo kene infection....pasal makanan tersekat kat celah gigi...patut la saye menderita gler punye sakit kat gusi, berdenyut2 selama 3 hari...igt btambah baik tp btambah sakit...akhirnya pg jumpe Dr....after wat scaling n mkn ubt antibiotik now da ok.....hehe....Dr ckp sume da tumbuh...

waniey_sakura said...

wah!!! bestnye.. sume dh tumbuh... hehehhe.. wani gigi atas kiri je... yg lain stil degil xnk kua... hehehe