Tuesday, June 29, 2010

KatAkan TiDak Pada JeRawAt...

Salam... 


Mesti tiap2 orang penah naik jerawat kan kat muka.. sekarang nie, ad 2-3 bijik kat muka nie... huhu... 






Jerawat nie disebabkan oleh kulit mati dan minyak yang ada pada pori2 kulit.. (cari kat internet)...Camna leh ada minyak ngan kulit mati nie????
1- Hormon (selalunya aktif waktu remaja).. sebab tue bila tyme remaja je mesti banyak jerawat... 
2- Ada pori2 yang tersumbat (kat cnie la menyebabkan minyak tersekat dan menimbulkan noda hitam @ putih)
3- Bakteria
4- Keturunan


tadi tyme search terjumpa la camne nak bersihkan muka dengan betul..

Mula2, cuci tangan bagi bersih dulu.. kuman & bakteria ada kat mana2 saja..

Then basuh muka menggunakan air hangat (jgn la panas sgt, kang ad yang melecur plak.. suam2 kuku sudah).. tujuan dia adalah utk buat pori2 menjadi terbuka , so kotoran bolehla dikeluarkan ngan baik.. lepas tue, lap ngan towel or tisu..

Gunakan pencuci muka (pastikan tyme apply kat muka tue cara yang betul.. jgn suka2 atie ja dok tonyoh muka tue.. hehehe).. cara yang betul adalah wat melingkar pada wajah... Biar dalam seminit ke.. pas tue keringkan dengan towel kecik or tisu.. (huhu.. bru tau.. selama nie terus bsuh guna air ja)

Lepas tue baru la guna air utk cuci muka.. Pastikan guna air yang dingin ya... tujuan dia untuk bia pori2 wajah tertutup..

Lastly, bersihkanlah wajah ngan toner...Cara dia: kapas yang dah basah ngan toner ditepuk2 kat muka..


SELESAI........ Nmpak cam remehla cket kan... tapi utk dapatkan muka yang bersih dan cantik apa salahnya kan.. hmmm... malam nie nak try buatla.. kena jerang air dulu la.. hohoho... 


~SeLaMAt MeNCuBa~

p/s: sharing is caring... ro_emote_kis.gif ro_emote_kis.gif ro_emote_kis.gif
 (POST KE-100... hohoho)

5 comments:

::ReEN:: said...

adoiii...leceh tol la.. nk kne air suam2 lak..byk gle method nye tok cuci muke..
mls nk manje2 muke ni..hehe patut la jerawat nek

waniey_sakura said...

hehehe.. 2 la.. remehla cket.. td bru je pas cuci muka.. b4 tue jerg air la...
tgkla, 2-3 ari je rjin nie.. lma2 wat cm dl gk.. heheh

::ReEN:: said...

tau xpe..hehehe
ko mne de jerawat la..
xyah mnje2 kn sgt muke ko 2..
nti gedik lak dye
nti lg byk dye kuakn jerawat..
hehehe

N@d0x $i k0d0x said...

try pakai cream kunyit dari tia amilia...seyes jerawat kecut n hilang tanpe tinggalkan jeragat, i've try b4.

waniey_sakura said...

amy: hehehe.. ade la jrwt kt mka ak nie.. ak da wat 2kli.. smlm n ari nie.. hehehe.. biasela, tyme tgh rjin lg nie... heheh

nadox si kodok: owh.. yeke.. thanx for ur info..